Friday, February 12, 2016

Jag är svarta hål-skeptiker

Det har varit en hel del upphetsade skriverier om den senaste upptäckten av gravitationsvågor från två kolliderande svart hål. Med förbehållet att jag bara har gymnasiekunskaper i fysik (som dessutom ligger långt ned i minnesarkivet) och det mesta som skrivs i ämnet är populärvetenskap, men sin tendens att förvrida saker, så har jag i sig ingen anledning att tvivla på det hela. Men det är ganska lustigt sammanträffande att nyheten basunerades ut så nyligen, för precis några dagar innan detta hade jag funderat på att skriva just detta inlägg. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt: jag är svarta hål-skeptiker. Av någon anledning har jag alltid undrat om just detta fenomen verkligen finns eller är en felaktig förståelse av data. Jag har förstås drömt om och omhuldat tanken på det hela och tycker saker som galaktiska svarta hål är häftiga. Men misstron har ändå funnits där och stört i bakgrunden.

Min anledning till misstro är egentligen samma som diverse mer ljusskygga skeptiker brukar anföra, nämligen att det är mainstream-uppfattningen som backas av mäktiga intressen. Fast min uppfattning har knorren att jag mer framförallt misstror hur populärvetenskapen beskriver det hela, och anför något slags auktoritetstro där Einstein, Stephen Hawking och t.om Neil deGrasse Tyson är stora namn. Auktoritetstro intresserar mig inte.

Min svarta hål-skepticism har nu fått sig en allvarlig knäck. Jag tvingas acceptera att detta fenomen existerar. För egen del tar jag dock detta något med en axelryckning, då jag inte har någon politisk eller religiös anledning att betvivla svarta hål, utan det hela är en rent estetisk fundering. Visst skulle de kunna vara någon form av vänsterkonspiration eller en "styggelse i Herrens ögon" men den kopplingen känns långsökt. Det finns helt enkelt inga mäktiga intressen som vill att svarta hål ska vara fejk, så inga lobbyorganisationer har startats och inga tyckare har uttalat sig i frågan. Själv noterar jag också med viss förnöjelse att frågan aldrig varit tillräckligt viktig för mig för att jag skulle drunkna i det rättshaveristiska träsket. Men det kanske kommer med någon annan fråga...

No comments:

Post a Comment